Support

Epson bläckpatron klickar inte i och känns inte igen

En del Epsonbläckpatroner har en liten plastkil mellan den plastbit som klickar i skrivaren och bläckpatronen. Kilen brukar vara av orange eller svart plast och ska tas bort.

Min Canonskrivare säger att min nya miljöpatron är tom.

Om du har en Canonskrivare som tar två patroner (en svart och en färg) kan skrivaren varna för att de nya miljöpatronerna är tomma. Det beror på att vi inte kan nollställa dessa bläckpatroner. Du kan prova att trycka in ”resetknappen” (en knapp med en cirkel med en upp-och -nedvänd triangel i) och hålla den intryckt tills lampan slocknar. Då brukar det sedan gå att skriva ut som vanligt tills utskrifterna börjar se lite bleka ut.

Min beställda toner till Brother passar inte.

När man ska byta toner på Brother drar man ut en enhet som är trumma och toner tillsammans. Sedan trycker man på en liten grön eller grå plastknapp i kanten och då poppar tonerkassetten upp. Om du har beställt toner kommer du känna igen formen och kan då byta tonern, klicka i den och sätt i trumman i skrivaren igen. Om du av misstag har beställt trumma i stället för toner, kontakta oss!

HUR LÅNG TID TAR LEVERANSEN?

Varor som finns i lager skickar vi ut samma eller påföljande arbetsdag. Skulle patronen inte finnas i lager kontaktar vi er nästa arbetsdag med uppgift om när vi kan skicka patronen. Frakten brukar gå på 1 arbetsdag men beroende på var du bor och posten kan det ta 1-2 arbetsdagar.

VAD ERBJUDER NI FÖR FRAKTLÖSNINGAR?

De flesta bläckpatroner skickas med Posten Varubrev. Oftast kommer de direkt i brevlådan, men om det är ett litet större paket, hamnar det hos ditt närmaste postombud och du aviseras via sms om försändelsen. Denna lösning kostar 39kr.

Om du beställer 1-2 toners skickar vi också dem med Posten varubrev. De hamnar hos ditt närmaste postombud och du aviseras via sms om försändelsen. Denna lösning kostar 39kr.

Om du beställer 3 toners eller mer eller om din försändelse väger mer än 2kg, skickar vi det med DHL servicepoint. Det kommer då till ditt närmaste DHL ombud och du aviseras via sms om försändelsen. Denna lösning kostar 59kr.

Du kan själv välja att dina varor ska skickas med DHL servicepoint eller DHL paket som levereras direkt till dig (framför allt för företag då man måste vara på plats). DHL paket kostar 89kr.

FUNGERAR GARANTIN NÄR MAN ANVÄNDER PATRONER SOM INTE ÄR ORIGINAL?

Ja, enligt konsumentverket strider det mote konkurrenslagen att neka garanti om felet inte beror på den skrivarförbrukning som används. Så länge felet inte orsakas av bläckpatronen eller tonern, gäller din skrivargaranti tills garantitiden gått ut. Om felet orsakas av bläckpatronen eller tonern har vi en garanti som täcker detta, se här.

KAN NI ÅTERFYLLA ALLA PATRONER OCH TONER?

nej. Men ca 90% av alla patroner och ca 95% av de allra vanligaste patroner går att återfylla. Detta inkluderar patroner från de vanligaste tillverkarna, HP, Canon, Epson, Lexmark, Brother, Dell. För de som inte går har vi tekniska avdelningar i Europa som arbetar för att ta fram metoder för att kunna återvinna alla. Vi försöker hinna med och lägga upp alla varianter av patroner och toner som finns men om du inte hittar det du söker, vill vi gärna att du kontaktar oss på chat, epost eller telefon så att vi kan hjälpa dig.

FYLLER NI PÅ MINA PATRONER?

Vi samlar in tomma patroner genom olika kanaler och har därför möjlighet att hålla ett lager med påfyllda patroner. Därför kan vi skicka dig en påfylld trots att vi inte fått din tomma patron. När du sedan skickar tillbaka den tomma patronen i den frankerade returpåsen, återanvänder vi din patron.

ÄR ERA ORIGINALPATRONER VERKLIGEN ORIGINAL?

Självklart! Vår affärsidé är att erbjuda våra kunder valmöjlighet när det gäller skrivarförbrukning och det innebär också att vi tillhandahåller originalpatroner för de kunder som vill det. Du kan lugnt beställa originalpatroner av oss så skickar vi just det – originalpatroner från skrivartillverkaren.

VAD ÄR EN MILJÖPATRON?

Vi använder ordet miljöpatron för en återfylld bläckpatron. Man återanvänder tomma bläckpatroner som rengörs, fylls, nollställs i de fall det går och testas. Vi har miljöpatroner i lager och skickar ut din order så fort vi får in den. När vi skickar ut miljöpatroner (bläckpatroner) skickar vi med en returpåse så att du kan skicka tillbaka dina tomma patroner så att de återvinns.

VAD ÄR EN KOMPATIBEL PATRON?

En kompatibel bläckpatron är en kopia, alltså en bläckpatron som är tillverkad för just din skrivare men inte av skrivartillverkaren. De fungerar på samma sätt som originalpatroner men många skrivare känner av att det inte är en originalpatron som används och varnar för detta. Det är då viktigt att svara på frågorna man får och så brukar man sedan få skriva ut som vanligt.